به گزارش راهبرد معاصر خیرالله خادمی در نشست خبری با اعلام اینکه حدود 472 کیلومتر از خطوط راهآهن کشور با استفاده از ریل ملی ریلگذاری شده است، اظهار کرد: طی 2 سال اخیر بخشی از خطآهنهای میانه-اردبیل (90 کیلومتر)، چابهار-زاهدان (155 کیلومتر)، همدان-سنندج (154 کیلومتر) و در مجموع بیش از 470 کیلومتر از خطوط ریلی با ریل ملی، ریلگذاری شده اند.
وی ادامه داد: با حمایت از شرکتهای داخلی توانستهایم بسیاری از شرکتهای تعطیلشده را به مدار تولید برگرداندهایم.
وی با تاکید بر اینکه ایران در زیرساخت ریل هیچ نیازی به واردات ندارد، اضافه کرد: سوزن آخرین قطعه مورد نیاز در زیرساخت ریلی است که توسط شرکتهای داخلی در حال تولید است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه حدود 10 هزار و 500 کیلومتر از محورهای ریلی ازادراهی و بزرگراهی در سراسر کشور در حال اجرا است گفت: از این میزان 6 هزار و 100 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و 3 هزار و 300 کیلومتر مسیر ریلی جدید است و 1150 کیلومتر از آزادراهها در حال اجراست.
خادمی با بیان اینکه طبق قانون وبدجه برای اتمام این پروژهها 210 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، گفت: متوسط برای پرداخت اعتبارات بین 8 تا 10 است و پروژههای قراردادی هم در حال اتمام است. در زمان حاضر 1500 قرارداد پیمانکاری منعقد شده که 950 قرارداد از این پروژهها به مرحله انعقاد رسیده است.
وی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی پروژهها 40 درصد است و عملیات اجرایی آنها هم در حال اجرا است. برای تکمیل این 6 هزار و 100 کیلومتر از بزرگراه و راههای اصلی حدود 90 هزار میلیارد تومان بودجه اعتبار است و باتوجه به آنکه اجرای این پروژهها در دست ساخت است حدود 8 تا 10 سال زمان لازم است.
وی یادآور شد: با توجه به پیشرفت فیزیکی این پروژهها امیدوار هستیم مجلس شورای اسلامی برای پروژههای راه و بزرگراهی مصوبه قیر را تصویب کند و قیرهای لازم را در اختیار پیمانکاران قرار دهد. 1150 کیلومتر آزادراه در دست احداث است و با تأمین منابع مورد نیاز که حدود 40 هزار میلیارد تومان است امیدواریم امکان بهرهبرداری در بخش آزادراهی صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نرخ عوارض آزادراهها هم گفت: نرخ آزادراهها بر اساس درآمد هزینه شرکتهای آزادراهی هست که پایان هر سال این شرکتها پیشنهاد میدهند و ما هم نظر خود را به کمیته اعلام میکنیم. در حال حاضر نرخ عوارض افزایش پیدا نکرده اما پیشبینی میشود تا پیش از دهه فجر نرخ عوارض را اعلام کند. هرچقدر نرخ عوارض کمتر باشد میزان نگهداری آسفالتها و رویهها با مشکل مواجه خواهند شد.
خادمی درباره راهآهن سریعالسیر تهران-قم- اصفهان افزود: این پروژه حدود 13.6 میلیارد تومان السی مطرح بوده که از این میزان تنها 2.7 میلیارد تومان جذب شده و برای اتمام آن نیازمند برنامهریزی هستیم در حال حاضر این مسیر ریلی قم تا اصفهان 60 درصد زیرسازی پیشرفت داشته و پیشرفت کل پروژه حدود 20 درصد بوده است.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت راهآهن چابهار زاهدان هم گفت: این مسیر ریلی حدود 628 کیلومتر است که با احتساب ایستگاهها به 700 کیلومتر میرسد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن 70 درصد و در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه 56 درصد بوده و ما امیدوار هستیم محدوده زاهدان تا خاش که حدود 554 کیلومتر است تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به آخرین وضعیت تخصیص قیر هم گفت: طبق مصوبه مجلس در بودجه سال 1400 مقرر شد در 6 ماه دوم قیر به پروژهها تزریق شود بنابراین در 6 ماهه ابتدای امسال ما هیچ حوالهای برای دریافت قیر نداشتیم. در حال حاضر 600 کیلومتر از پروژههای آزادراهی آماده آسفالت است که به دلیل کمبود قیر هنوز بخش عمدهای از این پروژهها آسفالت نشده. در حال حاضر که در 6 ماهه دوم سال هستیم سهمیه کمی به ما ابلاغ شده که ما آن را در اختیار پیمانکاران قرار دادیم. در حال حاضر نیاز سالانه ما 350 هزار تن قیر است که تنها 115 هزار تن که معادل یک سوم از پروژهها میشود ابلاغ شده و امیدوار هستیم اقدامات لازم برای افزایش سهمیه قیر صورت گیرد.
خادمی درباره آخرین وضعیت منطقه 2 آزادراه تهران شمال هم گفت: این پروژه 22 کیلومتر است که 6 کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده و 6.5 کیلومتر آن باقی مانده که پیشرفت فیزیکی 50 درصدی دارد و انشالله با همکاری بنیاد مستضعفان و همچنین به شرط تأمین مالی بتوانیم تا پایان سال 1401 یک باند از آن را به بهرهبرداری برسانیم.
به گفته وی، کل باند این آزادراه 16 کیلومتر است که 2 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 50 درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و 50 درصد توسط دولت باید پرداخت شود و تا کنون 800 هزار میلیارد تومان در اختیار این پروژه قرار داده شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه آزادراه غدیر و همچنین ادامه همت-کرج نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی مسیر تهران کرج داشته و در آزادراه همت یک پل بر روی کنارگذر آن وجود دارد که باید این پل هم تکمیل شود تا ما شاهد سرویسدهی بهتری در مسیر تهران کرج باشیم./تسنیم